postheadericon Co można zrobić z buraczków

„Jesteś tym, co jesz…” – ta znana wszystkim  nam sentencja doskonale odzwierciedla prostą życiową prawdę. Jeśli chcemy być zdrowi, musimy zaufać naturze. Najprostszym sposobem na zadbanie o siebie jest zmiana złych nawyków żywieniowych. Pierwszym krokiem jest wzbogacenie menu o dania bogate w warzywa oraz owoce.

Kiedy mowa o zdrowej żywności nie sposób nie wspomnieć o bogatych w witaminy oraz minerały buraki. Lista wartości odżywczych buraków nie ma końca. Są doskonałym antidotum na anemię, pomagają uporać się z dolegliwościami podczas menopauzy, skutecznie hartują układ odpornościowy. Ich spożywanie zaleca się kobietom w ciąży, dzieciom w okresie dorastania oraz osobom w podeszłym wieku.

Buraczki mogą być podawane na wiele sposobów i pod wieloma postaciami. Doskonałym dodatkiem do kotleta mielonego, schabowego czy panierowanej smażonej rybki są tarte buraczki. Marynowane w całości pasują natomiast do mięsnego gulaszu i ryżu. Najwspanialsze w tych czerwonych warzywach jest to, że możemy cieszyć się ich smakiem przez okrągły rok. Choć świeże buraki dostępne są głównie późnym latem i jesienią, zawsze warto skorzystać z przepisów na przetwory z buraków. Inna opcja to zasmażane buraki do obiadu, do których możemy dodać cebulkę, jabłko, chrzan, paprykę a nawet boczek. Wiosną i latem warto postawić na kolorową czerwoną surówkę lub witaminowy mix buraczkowo-pomarańczowy.

Buraki możemy serwować nie tylko w formie surówek obiadowych, ale także jako składnik zup, a w przypadku buraczków są one zazwyczaj fundamentalnym elementem zupy, do której się je dodaje. Wspomnieć wystarczy choćby czysty czerwony barszcz, barszczyk zabielany, z uszkami, zupę z botwinki, czy letni chłodnik z buraków. Ponadto z buraków możemy zrobić zupę krem – doskonałą nie tylko dla dzieci.

Najpopularniejszymi potrawami z buraków są sałatki, surówki oraz wspomniane wyżej zupy. Warto jednak zaznajomić się także i z innymi, nieco bardziej nowatorskimi przepisami. Dobrą przekąską na imprezę będą np. pieczone buraczki z serem. Może wydawać się to niewiarygodne, ale z buraków można przygotować nawet słodkie ciasto! W trosce o zdrowie warto sięgać po śwież sok z buraków. Na zimę możemy przygotować zakwas buraczany, który dobrze sprawdzi się w roli podstawy do czerwonego barszczu na Wigilię.